SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 issue1LITERACY ACQUISITION, PRE-READING SKILLS AND FAMILY LITERACY CONTEXT IN A SAMPLE OF URUGUAYAN CHILDREN author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Ciencias Psicológicas

On-line version ISSN 1688-4221

Cienc. Psicol. vol.9 no.1 Montevideo May 2015

 

editorial

 

Con este noveno volumen se hace llegar a los lectores el trabajo de colegas de distintos países y en temas tan diversos como la psicología educacional y su mirada sobre la alfabetización y la incidencia de la familia,o los desarrollos para la construcción o la adaptación de instrumentos de evaluación psicológica, desde una heterogeneidad de perspectivas; lo que enorgullece y estimula al consejo editorial y al equipo de gestión de la revista.

Se presentan además dos trabajos que también se abocan al ámbito educativo sobre el síndrome de Burnout, a partir de estudios con maestras y con profesores de enseñanza secundaria, en los que se evidencia la necesidad de que los profesionales integren estas complejas variables en sus intervenciones. Desde otro ángulo y con un tema provocador se presenta un trabajo sobre el resentimiento en jóvenes; esa oscura realidad sobre la que la psicología puede hacer alguna contribución. En tanto, con un objetivo diferente y en un área en la que no es tan frecuente encontrar trabajos generados en psicología, se plantea el estudio de cómo perciben las normas los jóvenes, un contenido que ya ha estado presente en nuestra publicación y que abre el abanico de tópicos a indagar, especialmente para los jóvenes psicólogos.

En la sección de Conferencias tenemos el honor de contar con la colaboración de la Prof. Dra. María Noel Lapoujade quien nos acerca, con la habilidad de la maestra, a un ensayo muy poco conocido de I. Kant sobre las Enfermedades de la Cabeza, permitiéndonos recorrer el proceso por el cual el filósofo caracteriza a esas enfermedades y seres que las padecen, con una fina ironía que –como señala la autora- parece haber sido también una de sus notas distintivas. No se trata solo de una restrospectiva a partir de un ensayo, sino especialmente de un llamado de atención a ciertas realidades atemporales que nos reclaman más trabajo y mejor reflexión para poder elaborar respuestas más acabadas; tantos años después y sin dejar la sonrisa.

Agradecemos las colaboraciones de los colegas que confían en esta publicación para comunicar sus trabajos alcanzados seguramente con gran esfuerzo y también a los evaluadores que destinan horas preciadas de sus vidas al trabajo de colegas anónimos, pero para los que ser académicamente generosos es una condición. A nuestros lectores dedicarles como siempre cada número.

 

Lilian R. Daset

Directora del Consejo Editorial

 

editorial

 

Within this ninth volume is presented the work of colleagues from different countries and topics such as educational psychology, its literacy perspective and the family’s influence on literacy. Also psychological assessment instruments and their development for the construction or adaptation, from a variety of perspectives are viewed in this issue. All of this gives us a sense of pride which stimulates the editorial board and the journal management team.

Two Burnout Syndrome studies in Educational settings are also presented. Through these researches with elementary school and high-school teachers it is shown that it is necessary to integrate the complex variables in future actions. From another point of view a provocative theme about youth resentment is presented, an unexplored reality in which psychology can make a big contribution. In an infrequent field, not so studied in psychology, the research of youth´s perception about normative legitimacy and its transgression is presented. A topic that has already been discussed in our journal and which opens a range of questions to investigate, especially for young psychologists.

In the Conference Section we are honored to have the cooperation of Prof. Dra. Maria Noel Lapoujade who brings us, with mastery, a little-known I. Kant Essay about diseases of the Head. This allows us to explore the process by which the philosopher characterizes these “maladies” and human beings who have suffered them, written with a fine irony that seems to have also been one of its hallmarks. This is not only a retrospective from an essay, but especially a call to attention to certain timeless realities that demand us more and better reflection in order to develop more compete answers, many years later and still with a smile.

We appreciate the collaboration of colleagues who trust in this publication for communicating their studies. All of them surely achieved with great effort. We also thank the evaluators who spend precious hours of their lives to work for anonymous colleagues, to whom being academically generous is a condition. As always, we devote each issue to our readers.

 

Lilian R. Daset

Director of the Editorial Board

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License