Scielo RSS <![CDATA[Cuadernos de Investigación Educativa]]> http://www.scielo.edu.uy/rss.php?pid=1688-930420180002&lang=pt vol. 9 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.edu.uy/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.edu.uy <![CDATA[Introduction]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042018000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Digital Technologies: Analysis of initial teacher training programmes in Uruguay]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042018000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El siguiente artículo presenta un análisis histórico-comparativo de los últimos planes y programas de Formación Inicial Docente (FID) de profesorado de Educación Media en Uruguay en función del lugar asignado a las Tecnologías Digitales (TD). Cabe destacar que este trabajo se enmarca en un proyecto de investigación que busca indagar sobre las posibilidades, ventajas y limitaciones que la integración de TD aporta a la hora de reflexionar sobre las prácticas desarrolladas tanto por docentes en formación inicial como en formación en servicio. En esta instancia en particular se optó por un análisis de documentos y se trabajó con los planes de estudio 2005 y 2008 de la FID correspondientes a la carrera de Profesorado. En el caso del Plan 2005 se revisaron 151 programas de las asignaturas de los diferentes profesorados, en tanto que para 2008 se consultaron 238 programas. El estudio de los datos obtenidos revela, entre otros hallazgos, los siguientes: un relativo retroceso entre el plan actual (2008) y el anterior, ausencia de criterios comunes con respecto al lugar asignado a las TD en los programas de las asignaturas de los diferentes profesorados y referencias irregulares en cuanto a las conexiones entre la asignatura Informática y otras de la formación inicial. En el contexto aquí descrito se deja planteada la reflexión sobre los aspectos clave a considerar a la hora de tomar decisiones que posibiliten la inclusión genuina de las TD en la FID.<hr/>Abstract: The following article presents a historical and comparative analysis of the latest Programmes and syllabi in Initial Teacher Training (ITT) for high school teachers in Uruguay, focusing on the role assigned to digital technologies (DT). It is worth mentioning that this work has been carried out within the frame of a research project that seeks to find out the possibilities, advantages, and limitations of the integration of technology when reflecting upon the practices developed by both student teachers and in-service teachers. On this occasion, a documentary analysis has been chosen to examine the 2005 and 2008 ITT Programmes. With reference to the 2005 Programme, 151 syllabi corresponding to subjects in the different faculties were reviewed; whereas regarding the 2008 Programme, 238 curricular documents were analysed. Among other findings, the study of the data gathered evidences the following: a relative setback between the current Programme (2008) and the previous one; the absence of common criteria in relation to the place assigned to DT in the subject syllabi of the different faculties; and, irregular references in the Initial Teacher Training as for the connections between the subject Information and Communication Technology and the other subjects. In the context herein described, a deep reflection is made about the key aspects to be considered when making decisions that allow for the genuine inclusion of DT in the ITT. <![CDATA[Evaluating the experience of using literary works as a teaching tool in introductory courses to epistemology and methodology of social research]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042018000200033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente trabajo señala las potencialidades del uso de narraciones literarias en la enseñanza de temáticas epistemológicas y metodológicas en cursos introductorios de Metodología de Investigación Social. Esta cuestión se abordará mediante la enumeración de algunas obras literarias que abarcan temas de relevancia para la reflexión metodológica o epistemológica y la ejemplificación de diferentes dinámicas de enseñanza mediante las cuales puede trabajarse el vínculo entre estas obras y conceptos de interés en el marco de cursos iniciales de formación de grado en Metodología de Investigación Social. Por último, se presentan resultados de una encuesta destinada a evaluar la herramienta por parte de la población estudiantil.<hr/>Abstract: The document points out the benefits of using literary works in the teaching of epistemological and methodological topics in introductory courses on Social Research Methodology. In the article, some literary works that deal with topics of relevance for methodological or epistemological reflections are listed and described. Different teaching dynamics are presented and exemplified to show how to link literary works to epistemological or methodological concepts. In addition, the results of a survey designed to evaluate the tool by the student population are presented. <![CDATA[Comparative study: training for citizenship in the first cycle of Secondary Education in Uruguay and Cataluña]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042018000200055&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente artículo expone parte del contenido de una Tesis Doctoral realizada entre fines de 2014 y principios de 2018. El tema contextual del estudio es la formación para la ciudadanía en el ámbito de la educación formal. El objetivo general de la investigación consiste en comparar Uruguay con Cataluña en lo que refiere a los procesos de formación para la ciudadanía, a nivel curricular y normativo, en el primer ciclo de Enseñanza Secundaria. El estudio se realizó mediante la aplicación de la metodología de investigación comparada, desde un enfoque de análisis de tipo cualitativo. Las fuentes de información a las que se recurrió fueron documentos, específicamente textos curriculares y normativos vigentes a la fecha del estudio en ambos territorios, así como informantes calificados. Las técnicas aplicadas para la recolección de información fueron el análisis documental y la entrevista. Los resultados obtenidos muestran que las dinámicas de formación para la ciudadanía que tienen lugar en un territorio y en otro acusan marcadas diferencias.<hr/>Abstract: This article presents part of the content of a Doctoral Thesis carried out between the end of 2014 and the beginning of 2018. The contextual subject of the study is education for citizenship in the field of formal education. The overall aim of the research is to compare Uruguay with Catalonia in terms of education processes for citizenship, at the curricular and normative level, in the first cycle of Secondary Education. The study was carried out through the application of the methodology of comparative research, from a qualitative analysis approach. Documents, specifically curricular and normative texts in force at the date of the study in both territories were used as the main sources of information. Interviews to qualified informants were also resorted to. In accordance to the above, the techniques applied for the collection of information were the documentary analysis and interviews. The results obtained show that the dynamics of education for citizenship in either territory are clearly different. <![CDATA[Exploring students' attitudinal profiles of junior high schools in Montevideo; a comparative analysis to guide inclusion]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042018000200069&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo de este estudio es examinar cinco áreas del perfil de los estudiantes que se hallan en la etapa de transición entre el primer ciclo de educación secundaria y el segundo y su relación con el proceso de inclusión. Los datos fueron recolectados por medio de cinco cuestionarios psicométricos adaptados, reestructurados y validados para su uso en población estudiantil uruguaya. Se halló que 36 de las 46 variables investigadas generaron desigualdades de diferente magnitud. Esto señala la vulnerabilidad de las trayectorias estudiantiles a los factores contextuales así como las necesidades específicas de los procesos académicos. Los resultados del análisis correlacional y multivariante mostraron que las cinco áreas del desarrollo se interrelacionan y que las trayectorias más vulnerables se hallan asociadas a un conjunto de factores que denotan los contextos socioeconómicos de procedencia. Los componentes del desarrollo presentan diferentes grados de sensibilidad a los factores de riesgo, de lo que se extrae que mayor grado de sensibilidad exige coordinar intervenciones más complejas. La interrelación de las áreas es además susceptible a la acumulación progresiva de componentes positivos en situaciones favorables y negativos en situaciones desfavorables. Esto es particularmente visible en los procesos del rezago educativo y de las expectativas de estudios y plantea que detectar el momento en el que se inicia el fracaso escolar es clave para prevenir la deserción educativa.<hr/>Abstract: The objective of this study is to examine five areas of the profile of students who are in the transition stage between the first and the second cycle of secondary education, and their relationship with the inclusion process. Data were collected through five adapted psychometric questionnaires, restructured and validated to be applied to the Uruguayan student population. It was found that 36 of the 46 variables researched generated inequalities of different magnitudes. This find points to the vulnerability of student trajectories to contextual factors as well as the specific needs of academic processes. The results of the correlation and multivariate analysis showed that the five areas of development are interrelated and that the most vulnerable trajectories are associated to a set of factors that denote the socioeconomic contexts of origin. The components of development present different degrees of sensitivity to risk factors, from which it is inferred that a greater degree of sensitivity requires the coordination of more complex interventions. The interrelation of the areas is also susceptible to the progressive accumulation of positive components in favorable situations, and of negative components in unfavorable situations. This is particularly visible in the processes of educational lag and the expectations of studies and suggests that detecting the moment in which school failure begins is key to prevent educational dropouts. <![CDATA[School Interrupted: Pedagogical perspectives of educators working with bilingual adolescents refugees within the RiseUp program in the United States]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042018000200093&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Un número considerable de estudiantes inmigrantes con escolarización interrumpida ha llegado a las aulas de enseñanza secundaria de algunas regiones de los Estados Unidos. En este contexto los educadores se ven ante el desafío de repensar sus prácticas de aula. Este estudio exploró cómo tres educadores -un profesor de aula, un profesor universitario y un asistente de investigación- perciben y narran la enseñanza bilingüe de la ciencia a un grupo de estudiantes refugiados en el sureste de los Estados Unidos. A través del Análisis Temático Crítico del Discurso este artículo abordó los discursos emergentes en los educadores sobre el conocimiento experiencial, el lenguaje cotidiano y el papel de la traducción en el aula de ciencias. Este estudio reveló la necesidad de conceptualizar la enseñanza de los estudiantes refugiados desde una perspectiva integral, que incluye no sólo aspectos pedagógicos sino también la necesidad de detectar y cuestionar discursos potencialmente deficitarios. Asimismo, este estudio propone reflexionar cómo cada sociedad, inscripta en un determinado momento histórico, político, cultural y económico en el que surge el saber académico genera las condiciones para que el mismo sea considerado importante y significativo. Nuestro papel como investigadores educativos es, entonces, desafiar y transformar estas condiciones para mejorar las oportunidades de aprendizaje de todos los estudiantes.<hr/>Abstract: A significant number of immigrant students with interrupted schooling have arrived to secondary school classrooms in different parts of the United States. In this context, educators feel challenged to rethink their classroom practices. This study explored how three educators -a classroom teacher, a university professor and a research assistant- perceived and narrated bilingual science teaching to a group of refugee students in the southeastern United States. Through Critical Thematic Discourse Analysis, this article addressed educators' evolving discourses on experiential knowledge, everyday language, and the role of translations in the classroom. This study revealed the need to conceptualize the teaching of refugee students from a holistic perspective, which includes not only pedagogical aspects but also the examination of potentially deficit discourses. Also, this study invites readers to reflect on how each society, embedded in a certain historical, political, cultural, and economic context where academic knowledge arises, generates the conditions for said knowledge to be considered relevant and meaningful. Our role then, as educational researchers, is to challenge and transform these conditions to improve learning opportunities for all students.