Scielo RSS <![CDATA[Psicología, Conocimiento y Sociedad]]> http://www.scielo.edu.uy/rss.php?pid=1688-702620160001&lang=es vol. 6 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.edu.uy/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.edu.uy <link>http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Violence: Relation between culture industry of T. W. Adorno y M. Horkheimer and capitalist discourse of J. Lacan]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen O presente artigo tem o intuito de discutir a violência na contemporaneidade. Para poder fazê-lo, retomamos dois conceitos que consideramos contribuir para a reflexão no assunto: o conceito de Indústria Cultural dos expoentes da Escola de Frankfurt Theodo.<hr/>Abstract The present article has the purpose of discuss about contemporary violence. To be able to do it, we consider two concepts we resumed contribute to the reflection on the subject: the concept of Culture Industry of frankfurtians Theodor W. Adorno and Max Horkheimer and the discourse elaborated by Jacques Lacan, under the name of Discourse Capitalist. Through analysis of these concepts, clarifying their convergences and divergences, we aim to contribute to clarify a way of locating violence in the contemporary world. <![CDATA[Psicólogos en Uruguay: una aproximación]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo presenta una aproximación exploratoria a la situación de los psicólogos en el Uruguay. Realiza una estimación cuantitativa de alguna de sus características y problemas, a partir de fuentes de datos distintas y en especial el Censo Nacional en Psicología del año 2014 y las Bases de Recursos Humanos del Ministerio de Salud Pública. Se fundamenta la necesidad de mayores y mejores estudios, teniendo en cuenta la inserción profesional de los psicólogos en el contexto del cambio de modelo de atención, impulsado por la reforma de la salud. Observa el incremento de los inscritos y graduados de estudios de grado, en términos absolutos y relativos respecto a las otras carreras universitarias. La existencia de un alto número de psicólogos ubica al país posiblemente en el primer lugar, en relación a su población, con un porcentaje mayoritariamente femenino, alta presencia de egresados recientes, y residencia concentrada en zona metropolitana. Aún con mejoras en los últimos años, los datos muestran aún una débil inserción en el sistema de salud, lo que es consistente con la percepción de una respuesta insuficiente a las necesidades de atención psicológica. Se requieren por tanto, avanzar en las investigaciones que generen insumos para el diseño de políticas de recursos humanos en salud.<hr/>This paper presents an explorative approximation to the situation of the psychologists in Uruguay. It makes a quantitative estimate of some of its features and problems from different data sources and especially the National Census of Psychology 2014 and the bases of human resources of the Ministry of Public Health. It argues the need of more and better studies, taking into account the occupational integration of psychologists in the context of changing model of care , driven by health reform . It notes increasing enrollees and graduates of undergraduate studies , in absolute and relative terms compared to other university programs. The existence of a large number of psychologists possibly puts the country in the first place , in relation to country population , with a predominantly female percentage , high presence of recent graduates, and concentrated in metropolitan area . Even with improvements in recent years , the data still show a weak integration into the health system, which is consistent with the perception of an insufficient response to the needs of psychological care Required by the thus advance the research to generate input for the design of human resources policies health. <![CDATA[Lo comunitario: controversias del término en boca de sus actores]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo presenta uno de los resultados de la Tesis de Maestría “La invención en la práctica del Maestro Comunitario”. Metodológicamente se realizó una etnografía en una escuela pública de Montevideo durante 2013 con un equipo de Maestros Comunitarios (MC). Se percibió la ambigüedad de términos como “comunidad” y “comunitario”. Fue guía de la investigación comprender qué cosas implica eso que llaman “lo comunitario” o “el comunitario”. Se encontró que el término refiere a situaciones para las cuales no están preparados ni en tanto MC ni la escuela como institución. A través del concepto de acontecimiento de Deleuze nos preguntamos cómo se encarna el acontecimiento de “lo/el comunitario”, visualizando la respuesta en el proceso etnográfico vivido por el investigador y las experiencias de los MC, así como también la de otros trabajadores del barrio donde se desarrolló la investigación.<hr/>This article presents results of the Master Thesis "La invención en la práctica del Maestro Comunitario". The methodology consisted of a etnography made from a public school of Montevideo over 2013 with team of "community teachers" (Maestras Comunitarias). We perceived the ambiguity of therm as "community" and "community staff". The research guide was to understand wath mean that they call "the ommunitary" and how they work with it. We found that the term refers a different situations for which they're not prepared, not they as Community teacher or the School as institution. Through Deleuze’s concept of event we ask ourselves how is this embodied the event of "the communitary", by viewing the answer in the etnography process lived for the researcher and the teacher's experience, as well of the others workers from the neighbourhood where the research was performed. <![CDATA[Conflicto sociocognitivo e intersubjetividad: análisis de las interacciones verbales en situaciones de aprendizaje colaborativo]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo tiene como objetivo estudiar el proceso de construcción sociocognitiva buscando identificar específicamente, en situaciones de colaboración, la presencia de diferentes tipos de conflicto: puramente social o no-cognitivo (CS), sociocognitivo implícito (CSCi) y sociocognitivo explícito (CSCe). Con este fin, se constituyeron dos grupos de 12 díadas, cada uno pertenecientes a dos disciplinas diferentes: Psicología y Física. Estas díadas debían aprender colaborativamente un material académico específico relativo a la temática de sus respectivas carreras. Las interacciones fueron grabadas, lo que permitió realizar un análisis exhaustivo de la verbalización. El análisis se centró en identificar al interior de la discursividad de pares la presencia de estos tres tipos de conflicto, tratando de detectar posibles diferencias entre ambas epistemes. En relación a Psicología, los resultados muestran que pueden distinguirse dos grupos de díadas: uno con predominio del CS en desmedro de la intersubjetividad cognitiva, y otro con predominio del CSCi por sobre la regulación puramente social (CS). En comparación con dicha episteme, en Física no existe tal sub-tipología sino que el patrón es relativamente uniforme en todas las díadas, con un predominio del CSCi, un decrecimiento del CS y un aumento CSCe.<hr/>This paper aims to study the sociocognitive interaction looking specifically identify the presence of three types of conflict: social, implicit sociocognitive conflict and explicit sociocognitive. For this purpose there were constituted two groups of 12 dyads each one belonging to two different disciplines: Psychology and Physic. These dyads had to learn collaboratively an academic text. The interactions were recorded, allowing a comprehensive analysis of verbalization. The analysis focused on identifying within a peer discourse the presence of these three types of conflict and detects a possible difference between both disciplines. The results show that while in Psychology is a typology that distinguishes dyads with a predominance of social conflict to the detriment of intersubjectivity, in Physics this sub-typology does not exist, the pattern is relatively uniform over all the dyads with a predominance of sociocognitive expanded conflict, a decrease of the social conflict and an increase of the sociocognitive conflict. <![CDATA[Characterization of the clientele of a psychological treatment program for university students]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo tem como objetivo caracterizar o motivo ou queixa da clientela de um Programa de Atendimento Psicológico do Meio Oeste Catarinense, oferecido gratuitamente a acadêmicos regularmente matriculados nos cursos de graduação da Universidade do Oeste de Santa Catarina. Trata-se de uma pesquisa documental realizada em 102 prontuários de sujeitos atendidos pelo programa em questão no ano de 2011 considerando as seguintes variáveis: sexo, idade, curso universitário e motivo da consulta. Constatou-se que a maioria dos acadêmicos que buscam atendimento é predominante da área da saúde, quanto ao gênero também predomina o feminino, a faixa etária com maior número de atendimentos corresponde entre 21 a 25 anos e as principais queixas são déficits de habilidades sociais, seguidas do transtorno depressivo e transtorno de ansiedade. Com base nos dados encontrados percebe-se a importância deste tipo de serviço nas universidades, bem como a necessidade de iniciar reflexões especificamente a população universitária objetivando a promoção e prevenção da saúde desta população<hr/>This article aims to characterize the reason or complaints of clientele of a Psychological Counseling Program Midwest Santa Catarina, offered free to students enrolled in undergraduate courses at the University of the West of Santa Catarina. It is a documentary survey of 102 subjects enrolled in the program records in question in 2011 considering the following variables: gender, age, college education and reason for consultation. It was found that most academics seeking care is predominantly in the health field, in terms of gender also dominates the female, age group represents between 21-25 years and the main complaints are deficits in social skills, followed by depressive disorder and anxiety disorder. Based on data found we realize the importance of this type of service in universities as well as the need to start thinking specifically the university population aiming at health promotion and prevention in this population. <![CDATA[Current challenges and subtleties ancient in the practices of community social psychology]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es O texto abordará brevemente a história da psicologia nos países da América Latina e destaca a maior visibilidade das praticas da psicologia em comunidade. Isso acontece porque nos últimos anos os governos neoliberais incluíram em suas agendas de políticas públicas a participação de profissionais comprometidos com os programas comunitários. São apresentados também os fundamentos principais que são guias importantes para a realização das práticas em comunidade. Esses fundamentos apóiam -se em aportes de Ignacio Martin-Baró, Silvia Lane e da filosofia de Paulo Freire. Entre eles estão os processos de conscientização e participação, e a recuperação da memória histórica dos grupos e comunidades. É feita uma crítica ao fato do trabalho ser considerado inédito por causa principalmente de aspectos superficiais, enquanto que os seus paradigmas permanecem os mesmos. Realiza-se uma comparação da psicologia social comunitária em seu início e na atualidade, e para isso a análise utiliza as dimensões da intervenção comunitária e como isso se materializa na prática dos trabalhos em comunidade. Em continuidade, faz-se uma discussão sobre os tipos diferenciados da participação que acontecem na atualidade, e também sobre o uso generalizado e superficial de conceitos importantes para o campo comunitário. Finaliza-se com uma discussão sobre a possibilidade de mudança dos princípios e compromisso da psicologia social comunitária.<hr/>The text briefly will address the history of psychology in the countries of Latin America and highlights the greater visibility of community psychology practices in recent years. This is because in recent years neoliberal governments included in their public policy agendas the participation of professionals committed to the community programs. The article also presents the main fundamentals that are important guides to carry out community practices. These foundations rest on contributions from Ignacio Martin-Baró, Silvia Lane and philosophy of Paulo Freire. These include the processes of awareness and participation and the recovery of the historical memory of groups and communities. It made a criticism of the fact that the work be considered unprecedented mainly because of surface features, while its paradigms remain the same. Performs a comparison of community social psychology at its inception and today and that the analysis uses the dimensions of community intervention and how it materializes in the practice of community work. Continuing, it is a discussion of the different types of participation that take place today, and also about the widespread and surface use of important concepts for the community field. It ends with a discussion of the possibility of change of the principles and commitment of community social psychology. <![CDATA[El cáncer de próstata y la construcción social de la masculinidad en Puerto Rico]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El cáncer de próstata en los puertorriqueños compara con las tendencias a nivel mundial siendo la enfermedad de mayor incidencia y mortalidad entre los hombres. En muchos casos cuando no se descubre a tiempo se debe a la renuencia de los hombres a ser examinados por un proctólogo lo que pone en riesgo su salud. Aquellos que se examinan y salen positivos han de someterse a tratamientos que conllevan efectos secundarios que tienen un impacto tanto en su salud física como emocional. En este trabajo se presentan los resultados de un estudio fenomenológico más amplio llevado a cabo en Puerto Rico con parejas cuyo compañero experimentó cáncer de próstata. Se discute la construcción social de la masculinidad y el impacto de la misma en la búsqueda de diagnóstico y en la reacción a los efectos secundarios del tratamiento. Se encontró: a) una renuencia a realizarse el examen de detección de cáncer de próstata asociada al concepto de machismo y a la posibilidad de impotencia, b) falta de orientación para trabajar efectos secundarios como la incontinencia y la disfunción eréctil, c) escasa atención a la concepción de masculinidad que pone en riesgo y en una posición de vulnerabilidad emocional a estos pacientes. Se ofrecen recomendaciones para los profesionales de la salud.<hr/>The prevalence of prostate cancer among Puerto Ricans compares with worldwide tendencies regarding incidence and mortality rates. With frequency it is not diagnosed in time due to male reticence to be examined by a proctologist thus placing them at risk. Those who decide to be examined and are diagnosed must undergo treatments with secondary effects that impact not only their physical but their mental health as well. In this work results of a broader Phenomenological study with couples where the spouse had prostate cancer are presented. We discuss the social construction of masculinity and its impact on the diagnosis, and on the reactions to secondary effects of prostate cancer. We found: a) a resistance to the prostate cancer detection exam due to machismo and fear of impotence, b) lack of orientation from health professionals on how to deal with secondary effects of treatment such as incontinence and erectile dysfunction, c) lack of attention to men’s concept of masculinity which constitutes a risk to their health and puts them in a place of emotional vulnerability. Recommendations for health practitioners are offered. <![CDATA[Desarrollos recientes sobre Habilidades Digitales y Comprensión Lectora en Entornos Digitales]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudiantes nacidos en la era de las tecnologías digitales (los ‘nativos digitales’) pueden tener mayor acceso a las mismas, pero la idea de que aprenden más y mejor solo por implementar dispositivos de aprendizaje con la última tecnología disponible es simplista y no se correspondería con la evidencia. El uso para objetivos académicos requeriría habilidades digitales. Éstas aluden no solo al dominio técnico y operacional, sino sobre todo al dominio cognitivo, como habilidades de búsqueda y navegación, integración, evaluación de fuentes, y de uso estratégico de la información. Se han investigado mediante cuestionarios, o tareas informatizadas que plantean escenarios de búsqueda y comprensión de materiales. Entre las medidas de auto-informe, se ha avanzado en diseñar cuestionarios con propiedades psicométricas conocidas. Entre las segundas, se han creado entornos de tarea que remedan la situación en Internet (sitios, páginas. . .) y se toman indicadores de precisión en las tareas, tiempos, y caminos de navegación. Si bien las investigaciones todavía son escasas, apuntan a una relación entre habilidades digitales y comprensión lectora, y cuando se investiga en tareas en ambientes controlados, la definición de las habilidades digitales se solapa con la competencia lectora digital (p.ej., en las pruebas PISA). Futuras investigaciones deben pormenorizar en las relaciones entre distintos aspectos de las habilidades digitales, en relación a los resultados en comprensión lectora u otros objetivos de aprendizaje, para poder caracterizar estrategias de intervención educativa.<hr/>Students born in the information age (‘digital natives’) might have more access to digital technologies, but the idea that they learn better just by implementing learning platforms with the latest technology is simplistic and is not supported by evidence. Using digital environments for academic purposes requires digital abilities. These include not only technical and operational abilities, but also cognitive abilities such as search and navigation, integrating multiple sources, source evaluation, and strategic use of information. Digital abilities have been studied with self-report questionnaires, and with computerized tasks for information search and comprehension. Advances in the self-report measures include the psychometric study of digital abilities questionnaires in large samples. As for the performance measures of digital abilities, studies have designed task environments similar to Internet sites, requiring search, comprehension and integration, and have measured accuracy, time in various aspects of the tasks, and navigation paths. While research is still scarce, it suggests a relationship between digital abilities and online reading comprehension. When this relationship is examined with the second type of measure, performance tasks, definitions of digital abilities and online reading comprehension partially overlap (e.g. in the PISA assessment). Future research about this relationship could take into account different aspects of digital abilities and online reading comprehension to better characterize them, and possible educational intervention strategies. <![CDATA[El problema de la ruptura teórica en Marx: Un balance de la tesis Althusseriana]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo busca acercar la discusión sobre el problema de la ruptura teórica en el pensamiento de Marx. La polémica se centra en torno a la lectura de la obra de Marx, su continuidad de pensamiento y los aspectos diferenciales existentes entre las obras de juventud y madurez del autor alemán. La tesis más conocida respecto a la ruptura teórica de Marx, su naturaleza, momento y profundidad, pertenece a Althusser (1967). La polémica desatada al respecto, y las consecuencias extraídas de su estudio, serán parte integrante del presente trabajo, que en términos generales intentará esbozar un balance crítico de esta posición.<hr/>This article seeks to bring the discussion on the problem of theoretical breakthrough in the thinking of Marx. The controversy centers around reading the works of Marx, continuity of thought and existing differential aspects between works of youth and maturity of the German author. The best-known thesis concerning the theoretical breakdown of Marx, its nature, timing and depth, belongs to Althusser (1967). The controversy and implications drawn from the work of Althusser, are an integral part of this work, which broadly seeks to outline a critical assessment of this position. <![CDATA[La cara oculta del TDAH]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) es el principal diagnóstico psiquiátrico que reciben niños y adolescentes. Poco se ha relatado sobre los significados que se construyen alrededor de un individuo que recibe esta categoría diagnóstica, siendo la principal construcción social en torno a este trastorno, el de concebir a la persona que lo padece como un ser que posee una mente enferma, la cual debe ser medicada para enrumbarse en los estándares cognitivos y comportamentales establecidos desde la cultura, la ciencia, lo social, en fin, desde lo inventado por los humanos. En el presente artículo se juega a poner las manos en el fuego, para describir y analizar, desde un paradigma crítico, las prácticas ocultas que se construyen en lo implícito del diagnóstico del TDAH. La metodología seguida en este estudio fue la revisión de artículos indexados en las bases de datos Latindex, Scopus y Web of Science desde el 2001 hasta el 2014. Los términos de búsqueda utilizados fueron construcción del TDAH, narrativa construida en el TDAH, significados que emergen en el TDAH, e investigación cualitativa en el TDAH, tanto en español como en inglés. La principal conclusión que emerge en el presente análisis es la invitación a reflexionar sobre el papel que jugamos los actores envueltos en la práctica de la salud mental infantil, en donde un diagnóstico psicopatológico puede influir de forma descomunal en la construcción de la identidad del ser humano, en especial de quienes pueden cumplir la sintomatología asociada al TDAH.<hr/>Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the primary psychiatric diagnosis that receive children and adolescents. Little has been reported about the meanings that are built around an individual receiving this diagnostic category. The main social construction on this disorder is to conceive of the person suffering from it as a being who has a sick mind which must be medicated for routing in cognitive and behavioral standards established culturally and socially. The present article describes and analyzes the different practices that are generated around the diagnosis of ADHD. The methodology used in this study was to review articles indexed in the databases Latindex, Scopus and Web of Science from 2001 to 2014. The main search terms used were constructions of ADHD, narrative constructed in ADHD, meanings emerge in ADHD, and qualitative research in ADHD in Spanish and English. In conclusion is important to be responsible for the clinical practices that influence the construction of the identity of human beings, especially those who can meet the symptoms associated with ADHD. <![CDATA[Una alternativa al fracaso escolar: Hablemos de buenas prácticas]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) es el principal diagnóstico psiquiátrico que reciben niños y adolescentes. Poco se ha relatado sobre los significados que se construyen alrededor de un individuo que recibe esta categoría diagnóstica, siendo la principal construcción social en torno a este trastorno, el de concebir a la persona que lo padece como un ser que posee una mente enferma, la cual debe ser medicada para enrumbarse en los estándares cognitivos y comportamentales establecidos desde la cultura, la ciencia, lo social, en fin, desde lo inventado por los humanos. En el presente artículo se juega a poner las manos en el fuego, para describir y analizar, desde un paradigma crítico, las prácticas ocultas que se construyen en lo implícito del diagnóstico del TDAH. La metodología seguida en este estudio fue la revisión de artículos indexados en las bases de datos Latindex, Scopus y Web of Science desde el 2001 hasta el 2014. Los términos de búsqueda utilizados fueron construcción del TDAH, narrativa construida en el TDAH, significados que emergen en el TDAH, e investigación cualitativa en el TDAH, tanto en español como en inglés. La principal conclusión que emerge en el presente análisis es la invitación a reflexionar sobre el papel que jugamos los actores envueltos en la práctica de la salud mental infantil, en donde un diagnóstico psicopatológico puede influir de forma descomunal en la construcción de la identidad del ser humano, en especial de quienes pueden cumplir la sintomatología asociada al TDAH.<hr/>Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the primary psychiatric diagnosis that receive children and adolescents. Little has been reported about the meanings that are built around an individual receiving this diagnostic category. The main social construction on this disorder is to conceive of the person suffering from it as a being who has a sick mind which must be medicated for routing in cognitive and behavioral standards established culturally and socially. The present article describes and analyzes the different practices that are generated around the diagnosis of ADHD. The methodology used in this study was to review articles indexed in the databases Latindex, Scopus and Web of Science from 2001 to 2014. The main search terms used were constructions of ADHD, narrative constructed in ADHD, meanings emerge in ADHD, and qualitative research in ADHD in Spanish and English. In conclusion is important to be responsible for the clinical practices that influence the construction of the identity of human beings, especially those who can meet the symptoms associated with ADHD. <link>http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-70262016000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 09:10:56 15-10-2024-->