Scielo RSS <![CDATA[Revista Uruguaya de Ciencia Política]]> http://www.scielo.edu.uy/rss.php?pid=1688-499X20120001&lang=en vol. 21 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.edu.uy/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.edu.uy <link>http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<i>Politics and educational policies in </i><i>Chile 1990-2010</i>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo examina los límites que establecen a las políticas en educación, la fuerza política (poder relativo) y las ideologías de los actores representados en la relación gobierno/oposición en la arena político-institucional, así como la dinámica entre movimiento social y respuesta de políticas en este ámbito. En base al marco que establece &lsquo;la política&rsquo;, se da cuenta de la evolución del conjunto de las políticas públicas en educación en Chile en período 1990-2010 (equivalente a cuatro gobiernos de una misma alianza de centro-izquierda) y su impacto sobre coberturas, calidad y equidad del sistema escolar, por un lado, y de la relación de la sociedad con la temática educativa y sus efectos políticos, por otro. El trabajo concluye atendiendo a los resultados estructurales no buscados por las políticas<hr/>The article examines the limits set on educational policies by political power, the ideologies of actors represented in the relationship government/opposition in the political-institutional arena, as well as the predominant dynamics between social movement and political response in education. Considering &ldquo;politics&rdquo; as a framework, the article analyzes the evolution of educational policies in Chile in the period 1990-2010 (equivalent to four terms of office of the same center-leftist coalition) and their impact on coverage, quality and equity of the school system, and also considers Chilean society&rsquo; attitude towards education and its political effects. Finally, the paper refers to some structural results that educational policies did not look for <![CDATA[<i>The permanence of low-performance schools in the Chilean educational quasi market</i>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se analiza la disposición al cambio de escuela en familias que envían a sus hijos a establecimientos de bajo rendimiento crónico en Chile. Mediante la aplicación de más de 1000 cuestionarios en cinco comunas urbanas, todas ellas con alternativas de cambio escolar favorable, se concluye que las familias tienen una alta conformidad con las escuelas, una baja crítica a su desempeño educativo, un fuerte desconocimiento del puntaje SIMCE y una baja conducta potencial de cambio escolar a partir de la disconformidad con el establecimiento. Se concluye una escasa posibilidad de cambio en estas escuelas a partir de una disconformidad de las familias lo que cuestiona las bases del modo de regulación central del sistema educativo chileno<hr/>Abstract: We analyze the willingness to change schools in families who send their children to chronically underperforming schools in Chile. By applying more than 1000 questionnaires in five urban districts, each with alternative schools, we conclude that families are highly satisfied with schools; have few criticisms to them; are unaware of the school&rsquo;s SIMCE scores; and are unlikely to change school based on their dissatisfaction with the institution. The conclusion is that these schools are not prone to change due to families&rsquo; unsatisfaction, which leads us to question the basis of Chile&rsquo;s regulation of its educational system <![CDATA[<i>Contribution to a topography of educational policies in Uruguay</i>: <i> institutions, ideas and actors</i>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo procuramos conectar los dominios de &ldquo;la política&rdquo; y de &ldquo;las políticas&rdquo; en la esfera educativa, respondiendo a dos objetivos: a) proponer un marco teórico general para el análisis del proceso político de construcción de estas políticas, y b) relevar y definir las características fundamentales de este sector en Uruguay. Sostenemos que el tipo de diseño institucional, los diagnósticos y propuestas de transformaciones disponibles, y las identidades, perspectivas y recursos de poder de los actores relevantes en esta arena, son los tres factores principales que estructuran la dinámica política del sector y contribuyen significativamente a explicar los outputs de las políticas educativas. En consecuencia, se presentan y analizan aquí el marco normativo, los programas vigentes y el repertorio de protagonistas políticos de la enseñanza uruguaya, de manera de establecer las variables principales que permitan identificar los patrones generales de funcionamiento de este subsistema y sus ejes de controversias más trascendentes<hr/>The article connects the realm of "politics" with "policies" in the educational sphere, following two objectives: a) to propose a general theoretical framework for the analysis of educational policies&rsquo; process, and b) to define the key characteristics of this sector in Uruguay. The author argues that the kind of institutional design, the ideas of educational change available and the relevant actors&rsquo; identities, perspectives and power resources in this arena are the three main factors that structure the political dynamics of the sector and contribute significantly to explain the outputs of educational policies. On this basis, the paper analyzes the regulatory framework, existing programs and repertoire of political actors of the Uruguayan educational arena and explains their patterns of operation and the most important axes of controversies <![CDATA[<i>Decentralization, financing and educational governance in Chile and Uruguay</i>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo aborda la cuestión de la gobernanza del sector educativo en Chile y Uruguay a través de un modelo analítico que prioriza tres dimensiones complementarias: la diversificación de los actores, el rol del Estado, y el interjuego entre Estado, sociedad civil y mercado. A través de un enfoque comparativo y apoyado en evidencia cuantitativa y cualitativa, el trabajo enfatiza la importancia del grado de centralización/descentralización y el tipo de financiamiento y provisión del servicio en el proceso que condujo al mantenimiento de la clásica modalidad burocrático-jerárquica en Uruguay y a la instalación de una modalidad de gobernanza de mercado en Chile.<hr/>Abstract: This article approaches educational governance in Chile and Uruguay through an analytical model composed of three main dimensions: the diversity of actors, the State&rsquo;s role and the dynamic between the State, the market and the civil society. Based on quantitative and qualitative evidence and using a comparative perspective, the article underlines the importance of the degree of decentralization and the type of financing in the processes that led to the maintenance of bureaucratic governance in Uruguay and the development of market governance in Chile. <![CDATA[<i>Educational governance and teachers’ incentives in Chile and Uruguay</i>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo se basa en una investigación realizada en el marco del Global Development Network titulada &ldquo;La prestación de servicios públicos en la educación básica: arreglos institucionales, gobernanza y resultados educativos en Chile y Uruguay&rdquo;. El análisis se centra en el papel de los incentivos docentes en la gobernanza de los sistemas educativos y los ubica en relación a otro conjunto de &ldquo;factores de gobernanza&rdquo; intervinientes. Comparte una serie de reflexiones referidas a incentivos, gobernanza y políticas educativas con el fin de evaluar algunas implicancias importantes. El estudio ha dado indicios para suponer que los incentivos docentes aplicados a través de políticas públicas no necesariamente redundan en forma positiva en la calidad educativa. Existen numerosos efectos no deseados de los incentivos que solo pueden ser comprendidos a través de un detenido análisis de los contextos específicos en los cuales se implementan<hr/>Abstract: This article disseminates the results of a research conducted under a broader Global Development Network project. Under the title &ldquo;Public service delivery in basic education: institutional arrangements, governance and school results in Chile and Uruguay&rdquo;, the study tries to identify the factors that influence the governance of the education systems of two countries. The article focuses on the role of teacher incentives in the governance of the education systems and it places them in relation to other educational &ldquo;governance factors&rdquo; that mediate the way in which incentives operate. It presents a manifold of reflections regarding incentives, governance and education policies in order to assess possible implications. The findings suggest that establishing teacher incentives as public policy not necessarily has a positive effect in education quality. There are several unintended effects of the application of incentives that can only be understood when analyzing them as embedded within specific contexts. <![CDATA[<i>Secondary school policies in Argentina</i>: <i>Towards a more equal education?</i>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Tanto la Ley de Educación Nacional como documentos oficiales clave producidos en los últimos años enfatizan el asegurar la igualdad de oportunidades y posibilidades educativas como uno de los principales fines de la política educativa argentina, en particular para el nivel secundario. A través del análisis de los objetivos, alcances e instrumentos de las políticas nacionales (y algunos ejemplos de políticas subnacionales) diseñadas para hacer efectivo el derecho a la educación secundaria, este trabajo se interroga acerca de la medida en que dichas políticas se orientan hacia la reducción de las brechas de recursos y oportunidades educativas entre los distintos sectores sociales.<hr/>Abstract: Assuring the equality of educational opportunities and possibilities has become one of the main aims of the national educational policy in Argentina, particularly for the secondary level, as it is stressed both by the Law of National Education and by key official documents produced during the last years. Through the analysis of the objectives, scope and instruments of the national (and some examples of sub-national) policies that have been designed for realizing the right to secondary schooling, this article analyses how and to what extent those policies are addressing the attenuation of differences in educational resources and opportunities between social groups. <![CDATA[<i>Two</i><i> models of inclusive education</i>: <i> PAC and FPB in Uruguay (2007-2011)</i>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo se propone, en primer lugar, contribuir a la definición de la categoría políticas de inclusión educativa. En segundo lugar, describir y analizar dos programas diseñados e implementados entre el 2007 y el 2012 dirigidos a adolescentes y jóvenes con la finalidad de asegurar su integración y re-vinculación a la Educación Media. El centro del análisis está constituido por el marco institucional que regula las relaciones entre las distintas agencias participantes, y el modelo pedagógico organizacional instrumentado. Estas dimensiones analíticas permiten resaltar en las innovaciones descriptas cuál es la relación entre las opciones de diseño adoptadas, los problemas de implementación y las continuidades en la historia institucional de la agencia principal (Secundaria y UTU). Entendemos que la novedad de estas políticas en la agenda uruguaya, los debates en torno a su significado y más importante aún, su pervivencia, está relacionada con la larga secuencia de opciones de políticas que se ha tomado históricamente en la Educación Media. En términos generales, nuestras conclusiones se aproximan a una interpretación del tipo &ldquo;path dependence&rdquo; sobre la génesis y el cambio institucional.<hr/>This article aims, firstly, to contribute to the definition of the &ldquo;politics of educational inclusion&rdquo;. Second, to describe and analyze two programs designed and implemented between 2007 and 2012 aimed at adolescents and youth in order to ensure their integration and re-attachment to the Secondary Education. The center of the analysis is the institutional framework governing the relations between the various participating agencies, the organizational model and pedagogical model implemented. These analytical dimensions can highlight the innovations described, what is the relationship between design options adopted, the implementation issues and continuities in the institutional history of the lead agency (Secondary and UTU). We understand that the novelty of these policies in the Uruguayan agenda, the discussions about its meaning and more importantly, their survival, is related to a long sequence of policy options that have been taken historically in Secondary Education. Overall, our findings are close to an interpretation as "path dependency" on the genesis and institutional change. <![CDATA[<i>The intergovernamental relations in Brasilian basic educational policies</i>: <i> the federal assistence to states and municipalities in focus</i>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en É discutido o papel do governo da União no financiamento da educação básica brasileira por meio de ações de assistência financeira aos estados e aos municípios. A atuação da União é contextualizada em arranjos institucionais delimitadores de responsabilidades governamentais e de cooperação intergovernamental, bem como são caracterizadas políticas de assistência financeira aos governos subnacionais, os benefícios alocados e os critérios de repartição. Embora haja avanços em critérios de transferência e redistribuição de recursos, o montante do gasto da União na educação básica é considerado reduzido diante dos desafios da garantia de maior equidade e qualidade na educação e dos diferenciais de capacidade de financiamento da educação dos governos locais<hr/>It is discussed the role of Federal Government in financing Brazilian basic education through actions of financial assistance to states and municipalities. The performance of the Federal Government is contextualized in institutional arrangements that delimitate governmental and intergovernmental cooperation responsabilities, and also are characterized policies for financial assistance to subnational governments, the benefits allocated and the criteria for allocation. Although there have been advances in defining the criteria for transfer and redistribution of resources, the amount spent by the Federal Government in basic education is considered reduced before the challenges of ensuring more equity and quality in education and the differential capacity of education funding from local governments <![CDATA[<i>Budget and educational achievement</i>: <i>understanding a complex relationship. The Uruguayan case</i>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Destinar más recursos a la educación pública es 'relativamente fácil', pero obtener mejores resultados es un problema de gran complejidad. Pero, ¿los recursos, importan o no importan para obtener buenos resultados educativos? Desde el punto de vista teórico, los recursos son importantes si las demás circunstancias que favorecen los aprendizajes están presentes y la asignación del gasto es la adecuada. Considerando las cifras de Uruguay es posible concluir que a) es necesario matizar las visiones extremas sobre la evolución o el manejo de la situación del sistema educativo uruguayo; b) es necesario tener presente que el objetivo de equidad es &ldquo;costoso&rdquo; en recursos ya que para obtener resultados igualitarios en un alumnado heterogéneo se requieren innovaciones de alta demanda de recursos<hr/>It is relatively easier to allocate a bigger budget to education, but to raise educational attainment levels is a very complex task. What is really the role of resources in education achievement? In theory, resources are an important input for better achievement as long as other key inputs are present, and they are adequately allocated. Considering Uruguayan data we can conclude that: a) extreme visions of bad management in the education system deserve a second look; b) &ldquo;equity&rdquo; as a target is costly, as the required innovations in the teaching approach to get similar education results in heterogeneous populations are very much resource consuming