Scielo RSS <![CDATA[Revista Uruguaya de Ciencia Política]]> http://www.scielo.edu.uy/rss.php?pid=1688-499X20190001&lang= vol. 28 num. 1 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.edu.uy/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.edu.uy <![CDATA[Integración regional y regionalismo en crisis Introducción al monográfico de la Revista Uruguaya de Ciencia Política]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100007&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[International practices]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100015&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En este artículo se aborda la política mundial a través de los lentes de sus diversas prácticas, que son definidas como actuaciones competentes. Estudiar Relaciones Internacionales (RI) desde la perspectiva de las prácticas internacionales promete tres avances clave. El primero implica que se puede entender la teoría de las RI y la política internacional mejor o de forma diferente. La política mundial puede ser concebida como estructurada por prácticas, las que dan significados a las acciones internacionales, hacen posible la interacción estratégica, y son reproducidas, cambiadas y reforzadas por las acciones e interacciones internacionales. Este enfoque ayuda a expandir la ontología de la política mundial, sirve como punto focal sobre el cual estructurar los debates de la teoría de RI, y puede ser usado como unidad de análisis que transciende el entendimiento tradicional de los niveles de análisis. Se ilustra qué es una práctica internacional revisando el trabajo seminal de Thomas Schelling sobre negociaciones. El segundo avance, con la ayuda de ilustraciones sobre prácticas de disuasión y control de armas durante la Guerra Fría y la pos-Guerra Fría, tales como seguridad cooperativa, muestra como las prácticas constituyen interacción estratégica y negociación de modo más general. Finalmente, desde la perspectiva de las prácticas se abre el camino a una innovadora y apasionante agenda de investigación que sugiere nuevas preguntas y puzzles, y lleva a revisar conceptos centrales de la disciplina, como el poder, la historia y la estrategia.<hr/>Abstract: In this article, we approach world politics through the lens of its manifold practices, which we define as competent performances. Studying International Relations (ir) from the perspective of international practices promises three key advances. First, by focusing on practices in IR, we can understand both IR theory and international politics better or differently. World politics can be conceived as structured by practices, which give meaning to international action, make possible strategic interaction, and are reproduced, changed, and reinforced by international action and interaction. This focus helps broaden the ontology of world politics, serves as a focal point around which debates in ir theory can be structured, and can be used as a unit of analysis that transcends traditional understandings of ‘levels of analysis’. We illustrate what an international practice is by revisiting Thomas Schelling’s seminal works on bargaining. Second, with the help of illustrations of deterrence and arms control during the Cold War and of post-Cold War practices such as cooperative security, we show how practices constitute strategic interaction and bargaining more generally. Finally, a practice perspective opens an exciting and innovative research agenda, which suggests new research questions and puzzles, and revisits central concepts of our discipline, including power, history, and strategy. <![CDATA[Crisis of globalization, regionalism and the liberal order: the world climb of nationalism and the extreme right]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100059&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Diez años después de iniciarse la crisis económica global, una nueva revolución tecnológica y productiva parece dejar atrás la globalización como etapa histórica, tal y como esta se definió a mediados de los años noventa. Pero el factor más importante que explica ese cambio es la tendencia global que, más allá de especificidades nacionales, comporta el ascenso del nacionalismo y de la ultraderecha en el sistema internacional. Ese ascenso es el resultado de un proceso de repolitización y contestación de las normas e instituciones del orden internacional liberal. En este trabajo se examinan los factores causales del ascenso de la extrema derecha y su proyección al escenario internacional a través de la nueva matriz de política exterior de corte nacionalista, impulsada por los nuevos patriotas en el poder en Estados Unidos, Rusia, China, Brasil y otros países.<hr/>Abstract: Ten years after the start of the global economic crisis, revolutionary changes in technology and production seems to close globalization as an historical phase, as it was defined in the mid-nineties. But the most important factor that explains this change is the global trend that, beyond national specificities, is defined by the rise in the international system of nationalism and of the extreme right. This rise is the outcome of a process of re-politicization and contestation of the norms and institutions of the international liberal order. This paper examines the causal factors of the rise of the extreme right, and its projection to the international scene through the new matrix of nationalist-style foreign policy driven by the "new patriots" in power in the United States, Russia, China, Brazil and other countries. <![CDATA[Bolsonaro's Brazil, possible orientations of its foreign policy and the future of regionalism in South America]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100095&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Este artículo propone un ejercicio analítico sobre las posibilidades actuales del regionalismo en Sudamérica. La mirada está puesta en este espacio subcontinental, en el marco de un escenario de indeterminación y transformación del sistema internacional, que interactúa con un momento de fuertes incertidumbres regionales. De modo particular se intenta analizar el papel que Brasil tiene como actor clave en los procesos de la región y el que podría esperarse de él a la luz de los resultados electorales del 2018. Para ello se plantea el problema de investigación y las herramientas analíticas utilizadas, se propone luego una mirada de larga duración sobre la proyección del liderazgo brasileño, para culminar con algunas reflexiones sobre las posibilidades actuales del regionalismo sudamericano.<hr/>Abstract: This article proposes an analytical exercise on the current possibilities of regionalism in South America. The focus is set on this subcontinental space, within a scenario of indetermination and transformation of the international system, which interacts with strong regional uncertainties. In particular, the article tries to disentangle the role that Brazil has as a key actor in the regional processes and the one that it could assume in the light of the electoral results of 2018. The paper presents the research problem and the analytical tools applied to approach it, proposes a “long-term” view on the projection of the Brazilian leadership and develops some reflections on the current possibilities of South American Regionalism. <![CDATA[The good, the bad, the ugly and the necessary: past, present and future of Latin American regionalism]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100131&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En el contexto de la crisis actual del regionalismo latinoamericano este artículo analiza, en la primera parte, tanto los avances como las limitaciones estructurales del regionalismo latinoamericano en los últimos 30 años. En la segunda parte, describe algunos elementos estructurales para entender mejor la crisis del regionalismo poshegemónico. La tercera parte discute estrategias y pasos para hacer frente a la crisis actual, y para dar nuevos impulsos al regionalismo latinoamericano. Se discuten las opciones para confrontar la porosidad de la región y para aprovechar las nuevas oportunidades de establecer alianzas de cooperación económica entre países en diferentes regiones del mundo. El artículo aboga por un regionalismo pragmático y apoya la propuesta de crear un área de libre comercio latinoamericana.<hr/>Abstract: In the context of the current crisis of Latin American regionalism, the first part of the article analyses both the advances and structural limitations of Latin American regionalism during the past 30 years. The second part describes some structural elements for a better understanding of the crisis of post-hegemonic regionalism. The third part discusses strategies and steps to overcome the current crisis and to give new impetus to Latin American regionalism. It discusses options how to confront the porosity of the region, and how to take advantage of the new opportunities to establish alliances for economic cooperation between countries in different world regions. The article argues in favor of pragmatic regionalism and supports the proposal to create a Latin American free trade area. <![CDATA[The South American integration at the crossroads between ideology and pragmatism]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100157&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: El trabajo plantea el abordaje conceptual de la gobernanza regional para reflexionar sobre la encrucijada en que se encuentra la integración sudamericana. Ese concepto es articulado, en un continuo en el que los diferentes actores interactúan-cooperan-coordinan-integran, con dos dimensiones transversales: la regionalidad y la ideología. La primera parte del texto considera los términos utilizados en los debates conceptuales sobre regionalismo, integración, regionalización, regionalidad y gobernanza. La segunda, se adentra en el análisis de los patrones de convergencia o divergencia ideológica que se han sucedido entre los gobiernos de la región; plantea que las prácticas y procesos instaurados para la gobernanza regional se articulan entre la ideología y el pragmatismo. En las reflexiones finales se adelanta la futura agenda de investigación.<hr/>Abstract: The paper proposes a conceptual approach based on regional governance to think about the crossroads in which the South American integration process is now. This concept is articulated in a continuum in which the different actors interact-cooperate-coordinate-integrate and has also two transversal dimensions: the regionness and the ideology. The first section analyzes the conceptual debates about regionalism, integration, regionalization, regionness and governance. The second one, identifies the patterns of ideological convergence or divergence that have been taken place between the governments at the region; the claim is that the practices and processes established to the regional governance are articulated between ideology and pragmatism. In the final reflections, the future research agenda is advanced. <![CDATA[Regionalism is what scholars make of it]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100183&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Este artículo se propone deconstruir la categoría analítica de regionalismo de América Latina para iniciar una reflexión dentro del campo de estudios de la integración sobre la pregunta por la integración regional y el regionalismo. Primero, se analizan las dos redes centrales de conocimiento que han ejercido una presión normativa en los procesos políticos de construcción de región (praxis), así como de construcción de conocimiento (teoría). En segundo lugar, se aborda el problema de la adjetivación del regionalismo mediante la presentación de diferentes propuestas y se señalan sus potencialidades y desafíos. Tercero, se recupera un conjunto intencional de definiciones que permitan construir entendimientos mínimos comunes en torno al objeto de estudio. Sobre esta base, el artículo concluye con una propuesta de trabajo para este campo.<hr/>Abstract: This article aims to deconstruct the analytical category of regionalism in Latin America to initiate a reflection within the field of studies of regional integration centered in questioning what regional integration and regionalism are. First, we analyze the two central knowledge networks that have exerted a normative pressure on the political processes of region-building (praxis) as well as knowledge construction (theory). Second, we address the problem of the adjectives of regionalism by presenting the different proposals and highlighting their benefits and challenges. Third, we recover an intentional set of definitions that allow us to build common minimum understandings around our object of study. On this basis, the article concludes with a work proposal for the field of study. <![CDATA[Ideología y liderazgo en la cooperación regional: Los casos del Consejo Suramericano de defensa y el Consejo Suramericano sobre el problema mundial de las Drogas en Unasur]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100219&lng=&nrm=iso&tlng= Abstract: The paper analyzes how political ideologies convergence/divergence dynamics in South America and the presence of regional leaders supporting sectorial agendas have influenced regional cooperation levels in Unasur. We analyze divergent levels of regional cooperation in the same period in order to explore why cooperation has deepened in certain sectors but stagnated in others. Through the analysis of two sectoral case studies, the paper shows that a context of ideological convergence is a necessary but not sufficient condition to enhance regional cooperation. In fact, the paper finds that the combination of ideological convergence vis-à-vis a strong regional leadership supporting the agenda of the South American Defense Council and enhancing consensus among members encouraged deeper cooperation. Moreover, the alternation in leading this topic by other countries such as Argentina and Venezuela made cooperation in defense feasible. On the contrary, the South American World Drugs Problem Council case shows that even though there was an important ideological convergence among members, this agenda did not flourish given that there were no regional leaders engaged in the promotion of this topic.<hr/>Resumen: El siguiente artículo analiza cómo las dinámicas de convergencia/divergencia de ideologías políticas en América del Sur, y la presencia y apoyo de líderes regionales en agendas regionales influyeron en los niveles de cooperación en Unasur. Para este objetivo, se analizan diversos niveles de cooperación regional durante el período 2008-2015, a fin de explorar por qué la cooperación se ha profundizado en ciertos sectores en detrimento de otros. A través del análisis de dos consejos sectoriales, el artículo muestra que un contexto de convergencia ideológica es una condición necesaria pero no suficiente para mejorar la cooperación regional. En el artículo se argumenta que la combinación entre convergencia ideológica con un fuerte liderazgo regional, que apoya la agenda del Consejo de Defensa Suramericano, y la mejora del consenso entre los miembros, profundizó la cooperación. Además, la alternancia en liderar este tema por otros países como Argentina y Venezuela hizo posible la cooperación en defensa. Por el contrario, el caso del Consejo Suramericano sobre el Problema Mundial de las Drogas muestra que, aunque hubo una importante convergencia ideológica entre los miembros, esta agenda no prosperó, dado que no había líderes regionales comprometidos con la promoción del tema. <![CDATA[Regionalism, political economy and geopolitics: tensions and challenges in the new search of international insertion of Mercosur]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100249&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: El Mercosur se encuentra en una etapa de cambios. El énfasis político, característico de la década pasada, ha sido reemplazado por una agenda que prioriza la inserción externa del bloque. En este marco, las principales alternativas, no necesariamente excluyentes, son: una Atlántica, centrada en la Unión Europea; y otra centrada en Asia-Pacífico. Este artículo asume que la evolución del regionalismo y las opciones políticas se encuentran afectadas por factores condicionantes sistémicos, geopolíticos (orientación geográfica tradicional de la inserción) y de economía política (intereses, instituciones e ideas). Sobre esta base se analizan las potencialidades, límites y desafíos de ambas alternativas, mediante el estudio de la evolución del Mercosur y de las relaciones comerciales de Argentina y Brasil con Europa y Asia.<hr/>Abstract: Mercosur is entering in a new phase of changes. The political emphasis, characteristic of the last decade, has been replaced by an agenda that prioritizes the bloc´s external insertion. In this framework, the main alternatives, not necessarily excluding, are: one Atlantic centered in the European Union; and another centered in the Asia-Pacific space. This article assumes that the evolution of regionalism and the political choices it faces are affected by systemic, geopolitical (traditional geographical orientation of the insertion) and political economy (interests, institutions and ideas) conditioning factors. Over this assumption the potential, limits and challenges of both alternatives are analyzed, through the study of the evolution of Mercosur and the trade relationships of Argentina and Brazil with Europe and Asia. <![CDATA[Cuba and its ties with Latin America and the Caribbean, 1959 - present]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2019000100279&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Cuba fue navegando entre las dos superpotencias de la época, manteniendo una opción de política exterior independiente, primero durante las tres décadas de apoyo soviético y después cuando atravesó un período de austeridad extraordinaria y sin el poder militar. Se distinguen tres períodos: uno de fervor revolucionario que comprende la mayor parte de los años sesenta, las dos décadas siguientes de diplomacia pragmática, y finalmente el período después de la Guerra Fría de diplomacia de soft power (brigadas y facilidades médicas, campañas de alfabetización y sus buenos oficios durante negociaciones de paz). Cuba jugó un papel preponderante en la creación del alba, la Celac y otros foros multilaterales y normalizó sus relaciones con los Estados Unidos. Durante los años del pink tide gozó de la simpatía de muchos gobiernos en la región y contó con un fuerte apoyo económico de Venezuela. Pero en los últimos años cambió el contexto regional considerablemente. En la región cuenta con mucho menos países amigos y algunos de ellos confrontan crisis internas profundas.<hr/>Abstract: Cuba navigated between the two superpowers of the time, maintaining its option of an independent foreign policy, first during the three decades of Soviet support and then during the ‘Special Period” of extraordinary austerity and without military muscle. I distinguish three periods: A first period of revolutionary fervor comprising most of the 1960s, the following two decades of pragmatic diplomacy and the post-Cold War period of soft power, deploying medical brigades and medical facilities, literacy campaigns and its good offices during peace negotiations. Cuba played a leading role in the creation of alba, celac and other multilateral fora and normalized its relations with the United States. During the years of the pink tide the Cuban government enjoyed the sympathy of many Latin American countries and benefitted from strong economic support from Venezuela. But in the last few years the regional context considerably changed. At present it counts with less friendly countries and some of them confront deep internal crises.