Scielo RSS <![CDATA[Ciencias Psicológicas]]> http://www.scielo.edu.uy/rss.php?pid=1688-422120100001&lang=pt vol. 4 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.edu.uy/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.edu.uy <link>http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION</b>: <b>CONTRIBUTIONS TO THE</b> <b>PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Existe suficiente evidencia científica sobre la Discalculia del Desarrollo (DD) que describe los procesos cognitivos específicos del cálculo y procesos neuropsicológicos relacionados como la memoria de trabajo y percepción visoespacial. Sin embargo es llamativa su baja identificación diagnóstica en la infancia. Este estudio tiene el objetivo de proporcionar evidencia clínica que contribuya a un diagnóstico riguroso. Se presentarán dos estudios de caso (7 y 8 años) que demuestran a través de pruebas normalizadas y de administración individual, déficits en la comprensión del número y la realización de cálculos elementales, en la percepción visoespacial, atención y memoria de trabajo. Se mostrarán los principales signos que permiten identificar el problema al inicio de la escolarización a efectos de realizar precozmente las orientaciones psicopedagógicas necesarias. La inteligencia es normal de acuerdo a pruebas estándar, la instrucción educativa es adecuada, y se descartan alteraciones sensoriales y emocionales. Estos hallazgos contribuyen en la descripción adecuada de la semiología esperada ante una DD para un adecuado diagnóstico. En los casos descritos, se encuentran perturbaciones visuoespaciales posiblemente relacionadas<hr/>There is enough empirical evidence about developmental calculation disorders (DCD), where specific impairments in basic mathematical operations and related cognitive systems as working memory and perception have been described. This paper aims to provide clinical evidence contributing to establish a rigorous diagnosis in the mentioned domain. A two-case study is presented (7 and 8 years old children). Numerical comprehension and basic operation deficit is shown in individually applied validated batteries, as well as in working memory and perception domains. Main diagnostic indicators of the cognitive disturbance in early schooling are described. Early identification is essential to the opportune pedagogical approach. There is no general intelligence, sensorial or emotional impairments in any of the studied cases. These findings provide additional clinical resources for clinicians facing a DCD. In the present cases, a visuospatial disorder could be related to the deficit <![CDATA[<b>DIVIDED ATTENTION AND INTELLIGENCE IN TRAFFIC CONTEXT</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La literatura científica muestra que existe una relación entre los constructos atención e inteligencia, siendo los mismos estudiados en diferentes ámbitos. En este estudio se optó por investigar esa relación en el contexto del tránsito. De esa forma, el objetivo fue verificar la relación entre atención dividida, evaluada por el Test de Atención Dividida (TEADI), e inteligencia, medida por el Test de Inteligencia no Verbal - R-1, en individuos que pretendían obtener la libreta de conductor. Participaron 116 personas del estado de Bahia, Brasil, de ambos sexos, y con un promedio de edad de 27,78 años (SD=8,21). Los instrumentos fueron aplicados en clínicas de evaluación psicológica certificadas por el DETRAN-BA, siendo recogidos primero los datos referentes al TEADI y posteriormente los referentes al R-1. En los resultados fueron verificadas correlaciones positivas y significativas entre los tests, mostrando que al aumentar la atención dividida aumentó también la inteligencia. Además, los grupos de edad establecidos por el TEADI fueron diferenciados en el R-1, indicando que las personas de más edad tienen un peor desempeño en inteligencia. Finalmente, las categorías de interpretación del R-1, diferenciaron a las personas con niveles bajos de atención dividida<hr/>The scientific literature suggests a relationship between attention and intelligence constructs, being both studied in different contexts. In this study, we chose to investigate this relationship in the traffic context. Thus, the objective was to determine the relationship between divided attention- assessed by the Divided Attention Test (TEADI)-, and intelligence - measured by the non-verbal Intelligence Test - R-1-, in individuals intended to apply for a driver&rsquo;s license. 116 inhabitants of the state of Bahia, Brazil, of both genders, and with an average age of 27, 78 years (SD=8, 21) participated in the research. The measures were administered in DETRAN-BA accredited clinics of psychological evaluation, collecting firstly the TEADI data, and secondly, those obtained by the R-1. Positive and significant correlations were found between both instruments, showing that as divided attention levels increased, so did intelligence. Moreover, the age groups established by the TEADI were differentiated in the R-1, indicating that the older participants had a poorer performance in intelligence. Finally, the categories of interpretation of the R-1 differentiated the participants with low levels of divided attention<hr/>A literatura científica aponta para a existência de uma relação entre os construtos atenção e inteligência, sendo os mesmos pesquisados em diferentes contextos. Em este estudo optou-se por investigar essa relação no contexto do trânsito. Dessa forma, o objetivo foi verificar a relação entre atenção dividida, avaliada pelo Teste de Atenção Dividida (TEADI) e inteligência, mensurada pelo Teste de Inteligência não verbal - R-1, em indivíduos que pretendiam obter a Carteira Nacional de Habilitação. Participaram 116 sujeitos do estado da Bahia, Brasil, de ambos os sexos e com uma media de idade de 27,78 anos (SD=8,21). Os instrumentos foram aplicados em clínicas de avaliação psicológica para motoristas credenciados pelo DETRAN/BA, sendo primeiro coletados os dados referentes ao TEADI e posteriormente os do R-1. Nos resultados foram verificadas correlações positivas e significativas entre os instrumentos, mostrando que ao aumento da atenção dividida lhe correspondeu um aumento da inteligência. Ainda, as faixas etárias estabelecidas pelo TEADI foram diferenciadas no R-1, indicando que pessoas mais velhas tiveram um desempenho pior em inteligência. Por fim, as categorias de interpretação do R-1 diferenciaram as pessoas com menores níveis de atenção dividida <![CDATA[<b>ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION</b>: <b>IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los factores que influyen en el aprendizaje matemático son muy variados. Sin embargo, las actitudes son consideradas una de las variables que ejercen una influencia mayor en los resultados académicos de los estudiantes. Este artículo presenta una investigación sobre los efectos de las variables actitud y ansiedad en el rendimiento matemático de alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Para ello se aplica un cuestionario de actitud y otro de ansiedad a una muestra de 1220 alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Se analizan las asociaciones e influencias de las variables (ansiedad y actitud) respecto al rendimiento mediante la correlación de Pearson y el procedimiento de regresión múltiple. Son tres las conclusiones fundamentales: 1) La actitud tiene una correlación positiva con las calificaciones 2) Por el contrario, la ansiedad y el rendimiento tienen una correlación inversa y 3) Actitud y ansiedad correlacionan de forma negativa<hr/>Diverse factors affect the mathematical apprenticeship. However, attitudes are considered one of the most influential variables in student academic outcomes. This paper presents an investigation on the effects of attitude and anxiety on mathematical achievement among secondary education students. Attitude and anxiety were assessed through two different scales in a sample of 1220 students. Data collected were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. The authors came to three fundamental conclusions: 1) Attitude showed a positive correlation with grades 2) Anxiety and performance were inversely correlated and 3) Attitude and anxiety were negatively correlated <![CDATA[<b>POSITIVE PSYCHOLOGY</b>: <b>ANALYZING ITS BEGINNINGS</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A más de diez años de la fundación de la Psicología Positiva por Martin Seligman, este trabajo se propone hacer un análisis desde sus inicios, considerando sus antecedentes, sus temas de interés, su producción, su difusión, sus implicaciones prácticas (intervenciones) y sus líneas de estudio a futuro. Además se propone discutir acerca del futuro de la Psicología Positiva: su disolución o integración al resto de la disciplina psicológica<hr/>More than a decade since the foundation of Positive Psychology by Martin Seligman, this paper aims to analyze this branch of psychology starting at its very beginning, considering its precedents, its topics of interest, its production, its diffusion, its implications for clinical practice, and future research lines. Furthermore, this paper introduces a discussion regarding the future of Positive Psychology: either its dissolution, or its integration with the other fields of psychology <![CDATA[<b>NEW RACISMS</b>: <b>STATE OF THE ART IN THE SOCIAL PSYCHOLOGY OF PREJUDICE</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ¿Por qué somos racistas? En la actualidad, la amplia mayoría de la gente responderá que no es racista. Y es posible que no lo sea, al menos, conciente o voluntariamente. Durante los últimos años, la Psicología Social ha estado investigando que el racismo ya no se expresa de manera frontal, explícita. El racismo de hoy es encubierto, latente, ha cambiado y se ha adaptado al control social, se oculta bajo nuevas formas de expresión lingüística, creencias y actitudes. En la era de lo políticamente correcto, el racismo se sanciona, por ello se amolda y continúa presente sin ser confrontativo. Esto es lo que los psicólogos sociales han dado en llamar el nuevo racismo<hr/>Why are we racists? Nowadays, most people will answer they are not racists; and that is possible, at least consciously or intentionally. During the past few years research in social psychology has shown that racism is no longer expressed in a frontal or explicit manner. Today racism is latent, more subtle, has changed and adapted to social control, hidden under new forms of linguistic expressions, beliefs and attitudes. In the era of the &ldquo;politically correct&rdquo;, racism is sanctioned, and for that reason it moulds without confrontations. This is what social psychologists call the new racism <![CDATA[<b>COGNITIVE STRATEGIES TO REINFORCE MORAL CONSCIOUSNESS AND</b> <b>PRACTICE IN ORGANIZATIONS</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo sistematiza algunos de los aportes que brinda la Psicología de enfoque cognitivo-conductual, especialmente aplicables en el seno de las organizaciones, en orden a reforzar las actitudes y conductas éticamente responsables de los involucrados. Se brinda especial atención a los factores que deben tenerse en cuenta, cada vez que se quiere contrarrestar o inhibir la tendencia deslizante de los contextos éticamente &ldquo;laxos&rdquo; de las organizaciones que, a su vez, deterioran la conciencia moral de los individuos y favorecen las conductas reprobables en la dinámica organizacional<hr/>This article systematizes the cognitive psychology perspective especially applied to organizations in order to reinforce moral responsibility in individual&rsquo;s attitudes and behaviors. The author especially emphasizes the different components in the individual-organizations interaction that can be considered relevant for the inhibition of individual&rsquo;s unduly moral behavior and to neutralize the unethical organizational climate <![CDATA[<b>COGNITION AND LANGUAGE IN CHILDREN CRI-DU-CHAT AND DOWN.</b>: <b>A COMPARATIVE STUDY PROGRESS</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La genética humana ofrece la posibilidad de comprender enfermedades que hasta hace poco tiempo eran desconocidas, tales como el Cri-du-Chat (CDC), X frágil y Prader-Willi entre otras. Descubrir la etiología genética de una enfermedad es importante pero no agota la información necesaria para rehabilitar a los afectados. Hasta hoy no existe un tratamiento médico restaurador para el Cri-du-Chat y el síndrome Down (SD). El propósito del trabajo es conocer el funcionamiento cognitivo y lingüístico de estas personas y analizar de qué forma estos factores contribuyen a mejorar su rendimiento académico y personal. Se trata de un estudio comparativo de los patrones de conducta observados en los SD y CDC. Para el logro del objetivo revisamos la literatura reciente tomando en cuenta la etiología, el diagnóstico, la evolución de la enfermedad, la intervención, etc. Un resultado significativo es que el conocimiento de los CDC es todavía muy escaso en comparación con el desarrollo alcanzado con el SD, particularmente en las áreas cognitivas y lingüísticas<hr/>Human Genetics offers the possibility of understanding certain diseases that were practically unknown until recently, such as Cri-du-Chat, Fragile X and Prader-Willi among others. Discovering the genetic etiology of a complex disease is important, but not a substitute for the information required for the rehabilitation of those affected. Currently there is no restorative treatment for Cri-du-Chat (CDC) and Down syndrome (DS). The purpose of this paper is to understand the cognitive and linguistic functioning of these patients, and to analyze the ways in which these factors contribute to improve their academic and personal performance. In this article, the author presents (O: THE AUTHORS PRESENT, SI FUERAN DOS O MÁS AUTORES) a comparative study of the behaviour patterns observed in DS and CDC. To achieve this objective we review recent literature taking into account the etiology, diagnosis, evolution of the disease, and intervention techniques, among other aspects. A significant outcome is the fact that the levels of knowledge about CDC syndrome are still very low compared to those achieved through research on DS, particularly in cognitive and linguistic areas <![CDATA[<b>SCHEMATIC-GUIDES FOR PROFESSIONALS TO TREAT PERSONALITY</b> <b>DISORDERS, FROM THE MODEL OF BECK, FREEMAN, DAVIS AND OTHERS (2005)</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los tratamientos psicológicos para los Trastornos de la personalidad todavía no alcanzan un grado de protocololarización tan específico como para describir las intervenciones para cada sesión. Esto podría deberse a la heterogeneidad de los casos que dificultaría la posibilidad de diseñar un protocolo. Los tratamientos entonces se basan en conceptualizaciones de caso sustentadas teóricamente que después determinan los objetivos y las intervenciones a realizar. La dificultad para conceptualizar desde determinado modelo puede que sea una razón por la que a los psicoterapeutas les costaría realizar el tratamiento más adecuado. Para afrontar este problema hemos diseñado unas &lsquo;Guías esquematizadas para profesio-nales&rsquo; para mejorar la práctica de la psicoterapia para los trastornos y alteraciones de la personalidad. Estas guías son de una carilla para tenerlas a la vista durante las sesiones a fin conceptualizar los casos y guiar más fácilmente las inter-venciones desde el modelo de Beck, Freeman, Davis y otros (2005)<hr/>Psychological treatments for personality disorders have not yet reached a level of protocol as specific as to describe inter-ventions for each session. This could be due to the heterogeneity of cases that make it difficult to design a protocol. Treatments are then based on case conceptualizations supported by theories that determine the objectives and interven-tions performed. The difficulty to conceptualize from a particular model may be a reason that psychotherapists find prob-lems to make the most appropriate treatment. Addressing this problem, we have designed &lsquo;Professional schematic-guides&rsquo; to improve the practice of personality disorders psychotherapy. These one-page-guides were created to have them in front of you during the sessions, to conceptualize cases and easily guide the interventions from the model of Beck, Freeman, Davis and others (2005) <link>http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 08:05:40 20-05-2022-->