Scielo RSS <![CDATA[Revista de Ciencias Sociales]]> http://www.scielo.edu.uy/rss.php?pid=0797-553820180001&lang=en vol. 31 num. 42 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.edu.uy/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.edu.uy <![CDATA[Jóvenes y políticas públicas en América Latina]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The social position of young deaf people in Uruguay: between body and social brands]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el artículo se presenta una visión panorámica de los principales paradigmas de la discapacidad y sus modelos preponderantes: individual, social y biopsicosocial. Esto permite realizar una distinción entre deficiencia auditiva y sordera, buscando poner de manifiesto cómo en los jóvenes el hecho de tener una marca corporal, en tanto se manifiesta a través de una limitación en la estructura corporal, incide en la posición en la estructura social. Se analizan datos de la Encuesta Continua de Hogares de 2004, de la Encuesta Nacional de Hogares Ampliada de 2006 y del Censo de Población de 2011. Los resultados arrojan evidencia en torno a las situaciones de opresión, exclusión y desigualdad en las que se sitúan los jóvenes sordos. Debido a unas representaciones y prácticas sociales que dialogan de forma dialéctica con las condicionantes objetivas, la posesión de una limitación en la estructura corporal conduce a una posición social inferior al resto. Esto pone de relieve la necesidad de profundizar, desde la teoría práctica de Bourdieu, en torno a la interacción entre el contexto, las representaciones y las prácticas sociales vinculadas a la discapacidad, y las experiencias singulares de los sujetos con discapacidad.<hr/>Abstract The article presents a panoramic view of the main paradigms of disability and its preponderant models: individual, social and biopsychosocial. This makes it possible to distinguish between hearing impairment and deaf, seeking to show how in young people the fact of having a body mark, as manifested through a limitation in body structure, affects the position of the social structure. Data from the Continuous Household Survey (2004), the National Extended Household Survey (2006) and the Population Census (2011) are analyzed. The results show evidence of oppression, exclusion and inequality in which deaf young people live. Due to social representations and practices that dialogically dialectical with objective factors, the possession of a limitation in the corporal structure leads to a social position inferior to the rest. This highlights the need to deepen the analysis of the interaction between the context, representations and social practices linked to disability, and the unique experiences of disabled individuals. <![CDATA[“No a la baja” movement: strategic construction of collective identity]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con base en el análisis del “trabajo identitario” de los colectivos como procesos de framing (enmarcado) (Hunt, Benford y Snow, 1994) o construcción de marcos de referencia, el presente artículo se propone identificar aquellos marcos de diagnóstico, pronóstico y motivación que orientaron el desarrollo de la campaña política de la Comisión Nacional “No a la baja”, a partir de la construcción de una identidad juvenil estratégica. A través del análisis de grupos de discusión entre sus integrantes, el artículo concluye sobre la definición de dos estrategias en distintos momentos de la trayectoria de la Comisión: una primera en la que los jóvenes son presentados como víctimas estructurales y una segunda cuyo objetivo central radicó en resignificar las representaciones sociales sobre los jóvenes.<hr/>Abstract Based on the social movements “identity work” analysis as framing processes (Hunt, Benford y Snow, 1994), this article aims to identify the diagnostic, prognostic and motivational frameworks that guided the political campaign developed by the National Commission against the imputability age lower, based on the construction of a strategic youth identity. Analysing focus groups among its members, the article concludes on the definition of two strategies at different stages in the Commission’s trajectory: a first one in which young people are presented as structural victims and a second whose central objective was to transform social representations about young people. <![CDATA[“It is your fault”: the individual as the center of public programs aimed at young people in Uruguay]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A la luz del análisis sobre diferentes programas sociales dirigidos a adolescentes y jóvenes en Uruguay, se detecta que la etiqueta “situación de vulnerabilidad” opacas condiciones de existencia muy distintas. Se propone un nuevo criterio de clasificación de los programas, considerando el perfil de los adolescentes y jóvenes que atienden y, en consecuencia, cómo trabajan en relación con los mecanismos de integración social. Se interpreta y se reflexiona sobre una suerte de limitación en las intervenciones que se centran en el adolescente o en el joven, sin tener capacidad de modificar el entorno en el que estos viven, su “mundo de vida”. Se discuten las limitaciones del enfoque y se propone un cambio de paradigma orientado al trabajo con las comunidades y no centrado en el “sujeto”.<hr/>Abstract In the light of the analysis of different social programs aimed at adolescents and young people in Uruguay, it is detected that the label “situation of vulnerability” obscures very dissimilar conditions of existence. A new criterion for classifying the programs is proposed, considering the profile of the adolescents and young people they serve and, consequently, how they work in relation to social integration mechanisms. It is interpreted and reflected on a kind of limitation in interventions that focus on the adolescent or the young, without being able to modify the environment in which they live, their “world of life”. The limitations of the approach are discussed and a change of paradigm is proposed, oriented to work with the communities and not centered on the “subject”. <![CDATA[Policies and laws on youth employment in Latin America: tensions between job integration and trajectories building]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo propone el análisis de las principales problemáticas que enfrentan las personas jóvenes, desarrollado a partir de datos estadísticos secundarios. Expone el resultado de un relevamiento sobre programas, planes y leyes de empleo juvenil que se han implementado a partir del año 2000 en América Latina, realizado a partir de un estudio exploratorio documental. Aborda acciones de promoción del empleo, abarcando la formación laboral, los regímenes particulares de promoción y las leyes de primer empleo, con el objetivo de reflexionar sobre los modelos de intervención en tanto “caja de herramientas” disponible para el diseño de políticas de juventud. En las conclusiones se cuestiona la matriz conceptual de la “empleabilidad” (definida a partir de las capacidades y/o competencias individuales), sosteniendo la importancia de la promoción de trayectorias sociales protegidas para la juventud.<hr/>Abstract The article proposes to analyze the main problems faced by young people, using statistical secondary data. It exposes the result of a study about programmes, plans and laws on youth employment that have been implemented from 2000 on in Latin America. This work has been carried out from a documental exploratory study. It addresses employment promotion actions, which include job training, specific promotion regimes and first-time employment regulations, with the aim of discussing the intervention models as “toolkits” available for the design of youth policies. The conclusions challenge the conceptual matrix of “employability” (seen as individual capacities and/or skills), holding the relevance of the promotion of protected social trajectories for the youth. <![CDATA[Notes on public policies of youth in Brazil: achievements and challenges]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo busca realizar uma leitura do que tem sido chamado de ciclo de políticas públicas de juventude no Brasil, que se inicia por volta do ano de 2005 e é interrompido em 2015, no âmbito no processo de impeachment da presidenta eleita. A análise trabalha com a compreensão de que política pública é o “Estado em Ação”, com a responsabilidade de fomentar e implantar um projeto de governo, por meio de programas e ações voltadas para setores específicos da sociedade. O texto foi produzido com base nos estudos: Agenda Juventude Brasil e Reflexões: levantamento das políticas públicas de juventude, que buscam organizar uma ampla base de dados, com informações quantitativas e qualitativas, destacando conquistas, avanços, tensões e riscos que ameaçam as políticas de juventude no Brasil.<hr/>Abstract This article reflects about what has been called the cycle of public policies for youth in Brazil, which began around the year 2005 and was interrupted in 2015, based on the impeachment process of the president. The analysis works on the assumption that public policy is the “State in Action”, with the responsibility of promote and implement a government project, normally by programs and actions for specific sectors of society. The text was produced based on the studies Youth Brazil Agenda and Reflections: Survey of public youth policies, which created a large database of quantitative and qualitative information. <![CDATA[Engagement, education and work: demands of the Youth in Brazil]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho revisita as Conferências Nacionais de Juventude no Brasil para conhecer as demandas e percepções sobre direitos de jovens militantes, especialmente os direitos relativos à educação e trabalho. O objetivo é pensar de que modo a construção de um campo institucional e legal tem funcionado como instrumento de mobilização para os jovens, em geral, lutarem pela ampliação de seus direitos. A conclusão é que o processo de escuta da juventude organizada é uma importante contribuição ao debate, sobretudo por ampliar temáticas e visibilizar os novos sujeitos de direitos surgidos no ciclo recente de políticas públicas de juventude no país, que parece se encerrar em 2016 com a ruptura ocorrida no Governo Federal e a consequente extinção de inúmeros programas e políticas que vinham garantindo, ainda que timidamente, a expansão dos direitos dos jovens brasileiros.<hr/>Abstract This paper reviews the National Youth Conferences in Brazil in order to discover the demands and perceptions of young militants regarding their rights, especially those related to education and work. The objective is to analyze how the building of an institutional and legal field has worked as a mobilization tool for young people in the general fight for the expansion of their rights. The final conclusion is that the listening process of organized youth is an important contribution to the debate, especially by expanding themes and bring to light new legal subjects that arose in the recent cycle of public policies for youth in the country, which seems to end in 2016 with the rupture that occurred in the Federal Government and the consequent extinction of numerous pro-grams and policies that were ensuring, albeit timidly, the expansion of young Brazilians rights. <![CDATA[Youth violence, families and streets: where are the adolescents in conflict with the law from Montevideo “rescued”?]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El estudio del comportamiento familiar es imprescindible para comprender la infracción y el desistimiento de los adolescentes. El propósito de la investigación es mostrar, en un momento anterior a la detección del sistema punitivo, los “factores de riesgo” familiares que incrementan la exposición de los adolescentes a cometer infracciones y, en un momento posterior a la detección del sistema punitivo, de qué manera la familia pasa a ser un “entorno de bienestar” donde los adolescentes se “rescatan”. A este proceso se lo conoce como la paradoja de la familia como origen y destino. El estudio se basa en quince entrevistas minuciosas -que combinan características de la entrevista abierta y biográfica- dirigidas a adolescentes de Montevideo en conflicto con la ley.<hr/>Abstract The study of family behavior is essential to understand the juvenile offenses and desistance from crime. The aim of this paper is to show that, in an earlier moment before the detection by the punitive system, there are some family “risk factors” that increase the adolescent’s probability of offending and, also, to show, in a second moment after the detection of the punitive system, how the family becomes the “care environment” for the adolescents to return and “be rescued”. This process is known as the paradox of the family as origin and destination of adolescent offenders. The study is based on fifteen interviews -with combine features of the open and biographical interviews- to Montevideo adolescents in conflict with the law. <![CDATA[Visions of the future in Costa Rica: a study based on the perceptions of the population]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100177&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo reflexiona sobre las visiones de futuro que tienen los distintos grupos sociales en Costa Rica. A partir de una encuesta realizada por el Instituto de Estudios Sociales en Población (idespo) de la Universidad Nacional de Costa Rica, en octubre de 2013, se investigan las percepciones generales que tiene la población costarricense sobre el futuro del país y se identifican cuáles son las características que la población desea que tenga dicho futuro. Los resultados indican que existe una relación significativa entre la condición socioeconómica, la edad y la percepción del futuro. No obstante, mayoritariamente, la población tiene una percepción negativa del futuro y ve poca posibilidad de que este mejore.<hr/>Abstract This paper thinks about the conceptions the future of different social groups. The survey was performed by the Social Studies of Population Institute (idespo) of the National University of Costa Rica, in October 2013, to identify the general perceptions of the Costa Rican population about the expectations of the country. The paper concludes the existence of a significant relationship between socioeconomic status, age of the persons and their perception of the future. However, in general, people have a negative perception of the future and see a little chance that this will improve. <![CDATA[The Zapatista experience: analysis of their democratic practices]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382018000100195&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los zapatistas o neozapatistas a lo largo de su trayectoria de lucha han expresado una propuesta de proyecto político caracterizada por sus contenidos anticapitalistas, descolonizadores de la protesta social y, en general, con una posición antisistémica. Este proyecto difícilmente puede entenderse si no se explican sus prácticas políticas y el “funcionamiento básico de su organización comunitaria”, el cual se desarrolla en cada uno de los cinco Caracoles (Madre de los Caracoles del Mar de Nuestros Sueños; Torbellino de Nuestras Palabras; Resistencia Hacia un Nuevo Amanecer; Caracol que Habla para Todos y Resistencia y Rebeldía para la Humanidad).<hr/>Abstract The Zapatistas or Zapatistas along its path of struggle have expressed political project proposal characterized by its contents anticapitalist, decolonization of social protest and generally anti-systemic position. This project can hardly be understood but explains its policies and practices “basic operation of your community organization,” which takes place in each of the five Caracoles (Madre de los Caracoles del Mar de Nuestros Sueños; Torbellino de Nuestras Palabras; Resistencia Hacia un Nuevo Amanecer; Caracol que Habla para Todos and Resistencia y Rebeldía para la Humanidad).