Scielo RSS <![CDATA[Dixit]]> http://www.scielo.edu.uy/rss.php?pid=0797-369120200002&lang=pt vol. num. 33 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.edu.uy/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.edu.uy <![CDATA[Conflicts, disputes and public problems. The case of the Buenos Aires Metropolitan Railways in the print media (2002-2015)]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-36912020000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo del presente artículo es dar cuenta del proceso de construcción del sistema ferroviario de pasajeros de la Región Metropolitana de Buenos Aires (RMBA) como problema público en el período 2002-2015. Dicho análisis se aborda al estudiar la evolución que tuvieron los conflictos desarrollados en el interior del sistema y las controversias en torno a su problematización social en la arena pública, a partir del tratamiento dado a la temática en la prensa. Se implementa una estrategia metodológica cuantitativa y cualitativa que combina el uso de fuentes primarias y secundarias. Se sostiene que las perturbaciones del sistema (conflictos y accidentes) coadyuvaron progresivamente a madurar los debates en torno a la definición del problema ferroviario, hasta consolidarlo asociado a la cuestión de la corrupción.<hr/>Abstract: The aim of this article is to account for the stages in which the Buenos Aires Metropolitan Area's Railway System for Passengers (RMBA for its Spanish acronym) turns into a public matter for the period 2002-2015. This analysis is approached from the evolution of the conflicts developed within the system and the controversies surrounding its social problematization in the public arena from the treatment given to the subject in the press. A quantitative and qualitative methodological strategy is implemented by combining the use of primary and secondary sources. It is argued that the disturbances of the system (conflicts and accidents) contributed to progressively develop the debate around the definition of the railway issue, strengthening its shaping as a public matter associated with corruption’s issues. <![CDATA[Documentary and noir: hybridization through fictional genre cinema]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-36912020000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo se propone trabajar sobre el problema de la hibridación en el cine documental. Habitualmente considerado un rasgo del cine contemporáneo, el objetivo es efectuar un repaso de corte diacrónico para revisar esta hipótesis; para ello se hará foco en el intercambio del género policial con el documental en dos momentos distintos de la filmografía argentina: la década del cincuenta, con el ciclo ficcional de policiales llamadas “semidocumentales”, y dos documentales contemporáneos que dialogan con el estilo del film noir. Para el análisis se repasan conceptos como híbrido y género, y se consideran las particularidades del estilo documental en ambos períodos, donde se puede observar el paso de un estilo impersonal a los relatos en primera persona.<hr/>Abstract: This article aims to work on the problem of hybridization in documentary film. Usually considered a feature of contemporary cinema, the objective is to carry out a diachronic review to revise this hypothesis; to do so, the focus will be on the exchange between the police genre and the documentary in two different moments of Argentine filmography: the fifties, with the fictional cycle of police officers called "semidocumentaries", and two contemporary documentaries that dialogue with the style of film noir. For the analysis, concepts such as hybrid and genre are reviewed, and the particularities of the documentary style in both periods are considered, where the passage from an impersonal style to first-person accounts can be observed. <![CDATA[Inflections of the (in)visible: the Chilean post dictatorship in the documentaries of Marcela Said and Jean de Certeau]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-36912020000200026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este artículo se explora una serie de documentales dirigidos por Marcela Said y Jean de Certeau con el objetivo de rastrear los modos en los que allí se articulan estrategias para pensar el enlace de la transición democrática chilena y el problema de la visibilidad. Los análisis de I Love Pinochet (Said, 2001), Opus Dei: una cruzada silenciosa (Said y De Certeau, 2006) y El mocito (Said y De Certeau, 2011) privilegian el conflicto derivado del acceso o no a la visibilidad. En esa búsqueda, el artículo pone en diálogo los tres documentales con diversas teorías que piensan los dilemas de lo visible en la contemporaneidad. Estos intercambios entre la teoría y la producción documental permiten concluir que en estos documentales se desmonta el funcionamiento de la visibilidad y la discursividad puestas en juego en el período posdictatorial en Chile.<hr/>Abstract: The article explores a series of documentaries directed by Marcela Said and Jean de Certeau with the aim of thinking the strategies articulated there to reflect on the link between Chilean democratic transition and the problem of visibility. The analysis of I Love Pinochet (Said, 2001), Opus Dei: una cruzada silenciosa (Said and De Certeau, 2006) and El mocito (Said and De Certeau, 2011) emphazise on the conflict derived from the access or not to visibility. In this search, the article puts in dialogue the three documentary films with different theories that address the dilemmas of the visible in contemporary world. These exchanges between theory and documentary productions allow us to conclude that in these films is dismantled the operation of visibility and discursiveness configured in the post-dictatorial period in Chile. <![CDATA[Between the interstices of democracy: The student magazines, the Uruguayan university in transition and the disputes over the meaning of democracy]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-36912020000200041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente trabajo analiza el proceso de reorganización del movimiento estudiantil universitario uruguayo en los primeros años de la década de los ochenta y especialmente en periodo comprendido entre 1980 y 1983. El trabajo busca rastrear la génesis de la (re)constitución de este actor social a través de una mirada atenta a las revistas estudiantiles, proponiendo una mirada alternativa a la transición democática más allá de lo político partidario. El trabajo concluye que las revistas estudiantiles constituyeron canales alternativos de expresión, pero también espacios privilegiados para forjar y catalizar una identidad y sensibilidad generacional y estudiantil determinada durante un período en que no se encontraban disponibles canales tradicionales de participación y militancia.*<hr/>Abstract: This paper analyzes the process of reorganization of the Uruguayan university student movement in the early years of the eighties and specifically during the period between 1980 and 1983. The work seeks to trace the genesis of the reconstitution of this social and political actor to through a careful analysis of the student agazines that emerged during this period, proposing an alternative look at democratic transitions beyond the political partisan spheres. The work concludes that the student magazines constituted alternative channels of expression, but also privileged spaces to forge and catalyze a generational and student identity and sensitivity during a period in which traditional channels of participation and activism were unavailable. <![CDATA[Characteristics and competencies of digital journalism teaching in the degree of Journalism in Spanish public universities]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-36912020000200061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La transformación del panorama comunicativo a raíz de la digitalización y la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) han obligado a configurar una nueva oferta curricular del grado en Periodismo con el propósito de dar respuesta a las demandas del mercado laboral. En esta investigación se pretende explorar -a través del análisis de las guías docentes y planes de estudios de las veinte universidades públicas españolas en las que se imparte el grado de Periodismo- las características y competencias actuales vinculadas a la enseñanza del periodismo digital o ciberperiodismo. Se aprecia que la incidencia de este asunto en el currículo académico es aún moderada. Por ello resulta necesario que las competencias digitales sean transversales durante la formación, así como repensar la titulación de manera constante para adaptarla al entorno periodístico. Se extrae también que la preponderancia de las competencias prácticas hace que la enseñanza de destrezas teóricas apenas tenga cabida en la planificación de las asignaturas.<hr/>Abstract: The transformation of the communicative panorama as a result of the digitization and the implantation of the European Higher Education Area (EHEA) have forced to configure a new curricular offer of the degree in Journalism in order to respond to the demands of the labor market. This research aims to explore -through the analysis of the teaching guides and curricula of the twenty Spanish public universities in which the degree in Journalism is taught- the current characteristics and competencies linked to the teaching of digital journalism or cyberjournalism. It is observed that incidence of this matter in the curriculum is still moderate. Therefore, it is necessary for digital skills to be transversal during training, as well as to constantly rethink the degree to adapt it to the journalistic environment. It is also observed that the preponderance of practical skills means that teaching of theoretical skills has little place in the planning of the subjects studied. <![CDATA[Liquid Design: Creative Processes in Times of Change]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-36912020000200074&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo de este artículo es vincular la noción de fluidez -expresada en la obra de Zygmunt Bauman- con las prácticas del diseño, para observar su evolución y los retos a los que se enfrentan a nivel profesional y pedagógico. Se presentan resultados de una investigación documental de perspectivas distintas sobre el concepto de liquidez en varios ámbitos, que cubren tres principales aspectos: la discusión sobre los atributos conceptuales como signos de que la sociedad se encuentra en una edad líquida; una reflexión del concepto de diseño líquido a través de siete características identificables en la práctica profesional (colaborativo, multidisciplinar, multimetódico, improvisado, infinito, intangible y glocal); y una reflexión sobre el reto para la enseñanza del diseño en tiempos de fluidez. La comunidad académica puede reconocer en las características aquí identificadas cómo la profesión ha cambiado y así diseñar estrategias para preparar mejor a sus estudiantes. Asimismo, los diseñadores las pueden tomar como guía para expandir su práctica profesional y adaptarse mejor y más rápido a una sociedad fluida. Sirva el diseño líquido como escenario a enfrentar y, al mismo tiempo, como un conjunto de habilidades por desarrollar.<hr/>Abstract: The aim of this article is to link the notion of fluidity -expressed by Zygmunt Bauman- with design practices, in order to observe their evolution and the challenges they face on a professional and pedagogical level. Here are presented the results of a documentary investigation from different perspectives on the concept of fluidity in various fields, covering three main aspects: a discussion on conceptual attributes as signs that society is in a liquid age; a reflection on the concept of liquid design through seven identifiable characteristics in professional practice (collaborative, multidisciplinary, multimethodic, improvised, infinite, intangible and glocal); and a reflection on the challenge for teaching design in times of fluidity. The academic community can recognize in the characteristics identified here how the profession has changed and thus design strategies to better prepare its students. Likewise, designers can take them as a guide to expand their professional practice and adapt better and faster to a fluid society. May liquid design serve as a stage to be faced and, at the same time, as a set of skills to be developed. <![CDATA[Book reviews]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-36912020000200089&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo de este artículo es vincular la noción de fluidez -expresada en la obra de Zygmunt Bauman- con las prácticas del diseño, para observar su evolución y los retos a los que se enfrentan a nivel profesional y pedagógico. Se presentan resultados de una investigación documental de perspectivas distintas sobre el concepto de liquidez en varios ámbitos, que cubren tres principales aspectos: la discusión sobre los atributos conceptuales como signos de que la sociedad se encuentra en una edad líquida; una reflexión del concepto de diseño líquido a través de siete características identificables en la práctica profesional (colaborativo, multidisciplinar, multimetódico, improvisado, infinito, intangible y glocal); y una reflexión sobre el reto para la enseñanza del diseño en tiempos de fluidez. La comunidad académica puede reconocer en las características aquí identificadas cómo la profesión ha cambiado y así diseñar estrategias para preparar mejor a sus estudiantes. Asimismo, los diseñadores las pueden tomar como guía para expandir su práctica profesional y adaptarse mejor y más rápido a una sociedad fluida. Sirva el diseño líquido como escenario a enfrentar y, al mismo tiempo, como un conjunto de habilidades por desarrollar.<hr/>Abstract: The aim of this article is to link the notion of fluidity -expressed by Zygmunt Bauman- with design practices, in order to observe their evolution and the challenges they face on a professional and pedagogical level. Here are presented the results of a documentary investigation from different perspectives on the concept of fluidity in various fields, covering three main aspects: a discussion on conceptual attributes as signs that society is in a liquid age; a reflection on the concept of liquid design through seven identifiable characteristics in professional practice (collaborative, multidisciplinary, multimethodic, improvised, infinite, intangible and glocal); and a reflection on the challenge for teaching design in times of fluidity. The academic community can recognize in the characteristics identified here how the profession has changed and thus design strategies to better prepare its students. Likewise, designers can take them as a guide to expand their professional practice and adapt better and faster to a fluid society. May liquid design serve as a stage to be faced and, at the same time, as a set of skills to be developed.